Lindström Motorsport

Snabba fakta om elmopeder

Vi har ju skrivit mycket om olika eldrivna fordon här på sidan. Så även elmopeder. Många av våra läsare verkar vara väldigt intresserade av just elmopeder då vi fått många frågor om detta. Eftersom vi har en god aning om vad som verkar vara intressant för våra läsare att få svar på så följer här en liten guide till dig som är intresserad av att köpa en elmoped.

Stora ekonomiska fördelar

Att köra elmoped har faktiskt många fördelar. Dels så är de snabba och smidiga. Faktum är att de accelererar betydligt snabbare än de flesta andra bensindrivna mopederna. Att köra runt med en elmoped i en stadsmiljö är därför ofta mycket behagligt. Även om man behöver bromsa och stanna mycket så kommer man tack vare en pigg elmotor under skalet snabbt igång igen. De kanske allra största fördelarna med elmopeden ligger dock förmodligen i den rent ekonomiska aspekten. Att ladda sin elmoped är relativt billig (även vid lite högre elpriser) om man jämför med att tanka den med bensin.

Vid rimliga elpriser så betalar mad traditionellt sett endast ett tiotals öre i kostnad per mil. Detta att jämföra med en kostnad på kanske upp emot tio kronor per mil om det är en bensindriven moped man rullar fram på.

Räckvidd- fördelar och nackdelar

Jämfört med en bensindriven moped så har elmopeden helt klart en nackdel i att dess räckvidd är lägre. Bensinen i tanken tar visserligen slut den också, men att tänka går ofta väldigt fort. Att ladda sitt batteri tar däremot längre tid. Om räckvidden är av stor betydelse så bör man satsa på en elmoped med att batteri med hög kapacitet. Ett större batteri tar dig längre. För en del användare som behöver köra riktigt långt kan en lösning även vara att ta med sig ett extrabatteri på färden. När batteriet är slut så kopplar man helt enkelt på batteri nummer två. När man sedan når sin destination så kan man passa på att ladda båda batterierna.

En nackdel med att ha två batterier är dock att dessa typer av batterier är relativt dyra. Litium-jon-batterierna har förvisso rasat i pris om man tittar på utvecklingen de senaste tio åren. Dock är denna teknik fortfarande relativt dyr. Batteriet är oftast den enskilt mest kostsamma komponenten i elmopeden, utan jämförelse.

Underhåll

Ett av de kanske största glädjeämnena med elmopeder är att de är enkla att ha att göra med rent underhållsmässigt. Bensinmopeder har komplicerade system och motorer som ständigt behöver underhållas för att må bra. Dessutom kan de relativt lätt gå sönder. Elmopedens motor saknar avancerade delar som lätt går sönder. En elmopeds motor är i stort sett underhållsfri under hela elmopens livstid. Självklart finns det andra komponenter såsom exempelvis däck som behöver bytas precis lika ofta som hos en bensindriven moped.

Hur länge håller batteriet?

Hur länge batteriet håller beror på en mängd olika faktorer. Hur man kör, hur ofta man man är ute och åker och så klart hur ofta man laddar batteriet spelar in. Självklart spelar även kvalitén på batteriet in. Generellt gäller regeln att man får vad man betalar för. Om man köper en lite dyrare elmoped av en känd tillverkare så kan man alltså räkna med att både batteri och mopeden i övrigt kommer att ha en längre livslängd jämfört med en billigare tillverkare och modell. Naturlig är att batteriet kommer att tappa i kapacitet år efter år, oavsett hur kvalitativt det är. Detta är en naturlig del av batteriets åldrande. För varje år som går så tappar det ett antal procent i kapacitet.

Kan man ladda utomhus?

De flesta elmopeder kan laddas utomhus. I många fall kan man även ta loss batteriet och bära in det i huset eller lägenheten för att ladda det där. När man laddar utomhus så bör man se till att moped och batteri står skyddat från regn. El och vatten går som bekant inte så bra ihop. Att låta elmopeden stå ute i regnet och ladda kan innebära en säkerhetsrisk. Det riskerar också att skada batteriet om man har otur.

Kommentarer är stängda.